Havkajakker

En havkajak er beregnet til brug på havet, og derfor er den udstyret med mindst to vandtætte skot-rum, dæksliner og liner til at stuve grej på dækket.

Havkajak har en del spring (bananform), der giver en god form i bølger, og en ret flad bund, der gør dem meget stabile. Den er god at tage på tur i. Havkajak findes med enten ror, finne eller begge dele.

Materialer: Plast eller glasfiber, men kan også være i kulfiber/kevlar.
Vægt: 23-27 kg.

Klubbens havkajakker har meget forskellige egenskaber og udformninger. Nedenfor er en nøgle til at vælge rigtigt, ud fra spørgsmål som:  Hvad vil jeg? Hvad kan jeg? Skal der være god plads til benene? Hvordan er vejret? Hvor skal jeg hen? Hvor meget skal jeg ha’ med? For én kajak kan ikke opfylde alle behov på én gang

Her giver vi først en ordforklaring – og efterfølgende en beskrivelse af hver enkelt kajak. Forhåbentlig kan det hjælpe dig til at  vælge den optimale kajak til givne forhold.

Materialer

Glasfiber er et hårdt men sprødt. Det går forholdsvis let i stykker men er muligt at reparere.

Polyethylen (PE) er blødt og giver efter. Til gengæld er det næsten umuligt at reparere.

Begge materialer bliver ridsede af sten, sand og beton.

Spring

Et “spring” er udtrykket for, hvor meget kajakkens bund buer opad mod enderne. En kajak med et stort spring er meget buet. Bundet på en kajak med et lille spring er mere som en ret linje.

Spantsnit

Et spantsnit er faconen på skroget, hvis det skæres over på tværs og man kigger ind på snitfladen.

”Knæk-spant” betyder at der er skarpe hjørner i overgangen fra bund til side (som den oprindelige grønlandskajak, hvor dyreskindet var spændt ud over et træ-skelet).

V-form betyder at bunden er vinkelformet.

Volumen

Volumen svarer til det antal liter, kajakkens samlede skrog indeholder, hvis det fyldtes med vand.  Volumen siger blandt andet noget om lastevne og vindfang.

Finne

Finnen er et sværd i bunden af kajakkens bagende. Finnen sænkes ned, for at modvirke at bagenden skrider ud til siden på grund af sidevind. Finnen kan ikke bruges aktivt til at styre kajakken med.

Ror

Roret sænkes i vandet fra bagenden af kajakken. Kajakken styres ved at dreje roret med fodpedaler.

Keyhole cockpit

Et keyhole cockpit er en siddeåbning udformet som et ”nøglehul”. Formen gør det nemmere at få benene med sig ved ind- og udstigning.

Ocean cockpit

Et ocean cockpit er en lille, næsten cirkelformet siddeåbning. Formen gør ind- og udstigning vanskelig, så agterdækket skal inddrages som ”mellemstation”.

Dæk

Dækket er oversiden af kajakken. Jo højere dæk, jo mere ben- og baggageplads. Faconen gør det dog vanskeligere at læne sig til siden og bagud i rul og ved styretag.

Skot

Et skot er et vandtæt rum i begge ender af kajakken. Skottet giver kajakken opdrift

Kajakkerne

Nana (Tahe Marine Greenland): Kajakken er af glasfiber med et stort spring, lavt dæk hele vejen fra stævn til agter, knækspant, oceancockpit og finne. Den er anvendelig til dagture, teknik, leg og rul (samt bølger for den mere erfarne roer).

Typen er meget tæt på de originale øst-grønlandske fangstkajakker i skrogformen. Den er nem at rulle, har rimelige fartegenskaber og er let at manøvrere. Kajakken er mere stabil, end dens smalle design lægger op til (pga. ret kasseformet tværsnit med moderat V-form). Den kan tåle bølger og vind men kræver gode støttetags- og styrtags-kompetencer, hvis potentialet skal udnyttes i lidt hårdere vejr. Ved selvredning og makkerredning i bølger, vil man opleve at cockpittet fyldes hurtigt med vand og re-entry er lidt sværere end normalen, så det anbefales, at rul er en integreret del af roerens rednings-arsenal i alt andet end ”magsvejr”. Pladsen er ikke formidabel, hverken for roer eller baggage, men kan du skrue dig ned i den, så kan den også bære dig. Den lette konstruktion gør, at man skal behandle den forsigtigt, især prøve-sidning på land samt entrings-øvelser fordrer en nænsom hånd.

NN (Tahe Marine Greenland Touring): Kajakken er af glasfiber, har et stort spring, lavt dæk hele vejen fra stævn til agter, knækspant, keyhole cockpit og finne. Den er anvendelig til dag- og weekendture, teknik, leg, rul og bølger. Touring-modellen er lidt som Tahe Greenland, bare bredere (2 cm ekstra) og med større cockpit. Det betyder, at de store roere også komme ud at sejle ”autentisk”, og de kan ovenikøbet have baggagen med. Pga. størrelse skal man helst ha’ lidt pondus for at udnytte de grønlandske egenskaber fuldt ud. Kajakken er mere retningsstabil, end det umiddelbart kunne forventes med det markante spring i bunden. Finnen kan ofte undværes selv i ret streng side-vind. Styrkemæssigt er den at sammenligne med de øvrige kajakker.

Agar (Valley Q-Boat): Kajakken er bygget i glasfiber, har et stort spring, lavt agterdæk og knækspant, Keyhole cockpit og finne. Ekstra højde i forskibet giver plads til større roere. Typen er anvendelig til dag- og weekend-ture, teknik, leg, rul og store bølger. Kajakken er designet på basis af den originale vestgønlandske fangstkajak. Den er blot forstørret, forhøjet og ændret en smule i faconen for at imødekomme behovet hos den større roer. Knækspant og krumhed i kølen giver hurtig respons på kantninger og styrtag. Det lave agterdæk sikrer plads til bagudlænede rul. Vælg den f.eks., hvis du ikke kan komme ned i Tahe’en eller hvis du ønsker at udvikle din ro-teknik yderligere.

Mimer (Valley Nordkapp): Kajakken er bygget i Polyethylen (PE) med et stort spring, keyhole cockpit og finne. Den er anvendelig til dagture, længere ture, teknik, leg, rul og store bølger. Typen er vest-grønlandsk inspireret med lavt bagdæk, men bredere og meget rundere i spantet end den originale grønlandskajak. Valley Nordkapp er oprindeligt udviklet til langtur under krævende forhold som rundt om Nordkap eller Kap Horn. Men den anvendes også som en allround manøvrérbar kajak til kaffeturen og kan rulles uden de store anstrengelser. Det runde spant-snit giver god fart, men kajakken kan føles lidt mindre stabil. Den har et bredt anvendelsesområde, da bølge-, fart- og laste-egenskaber er meget ligeligt fordelte. Valley Nordkapp er en smule mindre legesyg end Avocetten (se nedenfor), når det gælder surf, leg og styrtag. Et stort spring i bunden sikrer en god manøvrerbarhed og fine bølge-egenskaber.

Urd (Valley Avocet): Kajakken er bygget i PolyEthylen (PE), har et stort spring i bunden, lavt bagdæk, keyhole cockpit og finne. Den er anvendelig til dag- og weekendtur, teknik, leg, rul og store bølger. Vallet Avocet er en videreudvikling af den vest-grønlandsk fangstkajak, men den er kortere, bredere og mere afrundet i spantet. Den er derfor nem at håndtere, glad for bølger og har stadig bæreevne nok til at laste til weekendtur. Det er en kajak, der dækker de fleste behov rigtig godt, og kajakken er god til at udvikle sin ro-teknik fra.

Ygdrasil (Point 65 X-Lite): Kajakken er bygget i glasfiber med en moderat V-bund og knækspant, keyhole cockpit, lavt dæk, finne og ror. Den er anvendelig til dag- og weekendture for mindre roere. Den er nem at håndtere og hurtigere end total-længden antyder. Kajakkens knækspant sikrer kantnings-respons og det lave dæk sikrer rulle-egenskaberne. Kajakken er med andre ord en god all-rounder for den mindre roer.

Skuld (Trapper Albacore): Kajakken er af glasfiber, har V-bund, let spring, keyhole cockpit og ror. Den er anvendelig til dagsture og lange ture, leg, teknik, større roere, fart og bølger. Den er letdrevet – altså hurtig og retningsstabil. Men den er alligevel til at kante, da retningsstabiliteten mere skyldes V-form i modsætning til retkølethed. Den reagerer derfor også godt på styrtag. Det er ikke den bedste kajak at lave  bagud-lænede rul i på grund af cockpitkanten. Til gengæld giver den store volumen god stuveplads til langture.

X X X X  (Point 65 XP): Kajakken er bygget i glasfiber med et langt smalt V-skrog med moderat spring, keyhole cockpit, finne og ror. Den er anvendelig til Dagsture og lange ture, teknik, rul, større roere, høj fart og bølger. Det er en kajak med et stort fartpotentiale, god stabilitet og plads til større roere samt bagage. Den kan styres med både finne og ror. Den er mere til ræs end leg og kræver en fast hånd at håndtere i stærk vind. Men den er god i bølger og kan sagtens rulles. Så en god allrounder for større roere med ekstra fokus på fart.

Verande (Kajaksport Viviane): Kajakken er bygget i glasfiber, den er lang og retkølet med rund-spant på midten og V-form i enderne, et stort keyhole cockpit samt ror og finne. Den er anvendelig til langtur, høj fart og store roere. Kajakken har stor retningsstabilitet, højt fartpotentiale også i hårdt vejr, samt pakkeplads i ekspeditions-volumen. Den rette køl-linie kræver anvendelse af kantning, hvis der skal drejes om skarpe hjørner. Den har et stort åbent cockpit for nem ind- og udstigning og plads til de store roere. Et rundt tværsnit i bund og top gør, at kajakken opfører sig lidt som en træstamme ved rul. Den er med andre ord ret nem at få rundt, hvis man kan blive hængene i cockpittet. Træ-stamme fornemmelsen kan godt virke lidt ustabil for den uerfarne, især hvis kajakken ikke er lastet med bagage.