Turkajakker

Turkajakken er den rigtige kajaktype til motionsturen, ture hvor man gerne vil have pulsen lidt op og gerne ro stærkt, eller til afslappende ture langs kyster på søer med forholdsvis roligt vand.

Man får med tiden forbedret sin balance, så man også kan ro, når der er bølger. Det  kan også være en sjov udfordring. Dog skal man lige tænke på sikkerheden. Men turkajakker kan godt bruges året rundt.

Turkajakker er  hurtige, og nogle modeller har et fornuftigt højt fordæk, så de kan klare de større bølger, uden at der kommer alt for meget vand ind over cockpittet.

Mange turkajakker har et enkelt pakrum på agterdækket til dagsoppakning, men de er ikke bygget som egentlige ekspeditionskajakker.

Turkajakker har en slank skrogform og skærer vandet rigtig godt. Bunden er forholdsvis flad omkring cockpittet. En turkajak kan føles lidt ustabil i starten, men efter et par gange i kajakken vil de fleste hurtigt blive fortrolige med dens bevægelser. Turkajakkerne er udstyret med ror-system, sæde og fodspark i lighed med kapkajakkerne, men er mere stabile.

I Kajakklubben Strømmen har vi både hurtige turkajakker og stabile begynder turkajakker.

Ydermere har vi flere 2’ere (en kajak til 2 personer).

Materialer: Glasfiber, men også kulfiber/ kevlar.
Vægt: 12-16 kg.

Klubben råder over turkajakker med forskellig sværhedsgrad.

Sværhedsgrad 5-6

Kajakkerne i denne kategori har en væsentlig bedre stabilitet end sværhedsgrad 3-4, men flere af kajakkerne giver følelsen af at ro i en rigtig kapkajak – især hvis det er en letvægtskajak. Mange kvinder som ror turbåd kan få stor glæde af at skifte til disse kajakker, men det er vigtigt, at vægtklasse og kajak passer sammen. Disse kajakker er også gode som vinterkajakker og langdistancekajakker for dig, der behersker en sværere kajak.

Sværhedsgrad 5-6
Nr. 62 Citius 44 Citius 44 cm 50 – 110 kg
Nr. 49 Master Speed 44 Kape 44 cm 75 – 120 kg

Sværhedsgrad 7

I denne sværhedsgrad finder du kajakker, som kombinerer kapkajakkens hurtighed og bundform med turbådens stabilitet. Disse kajakker er rigtig gode til ungdomsroere som netop er begyndt at ro og voksne, som har roet en sæson eller to og er klar til lidt mere udfordring. Selvom det er kapkajakker er de relativt flade i bunden og giver god stabilitet, men samtidig får du følelsen af at ro i en kapkajak og mulighed for at arbejde med teknikken og få et godt pagajisæt.
Nr. 61 swift Plastex 46 cm 65 – 85 kg
Nr. 43 TCR Zedtech 49 cm op til 110 kg
Nr. 59, 60 TCR Plus Zedtech 48 cm op til 110 kg
Nr. 26 Tracer Struer Boats 51 cm ikke oplyst
Nr. 19 Citius 49 Citius 48 cm ikke oplyst

Sværhedsgrad 8 turbåde

Turbådsklassen er en dansk klasse og kajakkerne i sværhedsgrad 8 er optimeret til at være de hurtigste i denne klasse. Kajakkerne i turbådsklassen skal blandt andet være minimum 51 cm brede samt have en vis bredde over hele længden af kajakken og en forholdsvis flad bund. Turbådene har et godt miks mellem stabilitet og hastighed og er en populær kajaktype. De er gode nybegynderkajakker. De fleste personer kan lære at beherske en turbåd hurtigt. Kajakkerne i sværhedsgrad 8 er næsten alle af nyere dato.
Nr. 3, 20, 21 Citius 51 Citius 51 cm 40 – 110 kg
Nr. 1 Cobra Elio 51 cm op til ca. 100 kg
Nr. 2, 8, 34, 35 Escape Kajakcentrum 51 cm op til ca. 100 kg
Nr. 30
Escape

Kirton 51 cm op til ca. 100 kg

Sværhedsgrad 9

Rigtig gode nybegynderkajakker. Stabile og forholdsvis hurtige. Mange havkajakroere vil nok synes, at disse kajakker er meget levende, men hvis du ikke har roet andet, så kan du starte i denne sværhedsgrad. Til de kvindelige roere vil jeg anbefale, at dette er den tungeste kategori, du ror i – dvs. at dette er den mest stabile kajak, du vælger, medmindre du skal ro på hav eller på langtur.
Nr. 9 Raptus Struer Kajak n/a under opdatering
Nr. 14, 29, 63, 64 Spica Struer Boats 52 cm op til ca. 100 kg
Nr. 11, 17, 23 Fenja 65/85 Struer/Kajakcentrum 54 cm op til 80 kg
Nr. 15, 21 Surfer Struer Kajak n/a under opdatering

Sværhedsgrad 10

Kajakkerne i denne sværhedsgrad er især gode til høje og tunge roere. Kajakkerne er relativt bredde, så det kræver et vist vingefang at få en god roteknik i disse turbåde. De nyere modeller er indrettet på samme måde som kapkajakker med kapsæde og fodspark. Coastrunner er meget populær og brugt til det lange Sea Challenge Fyn. I andre lande kaldes disse kajakker “skærgårdskajakker”, fordi de har god stabilitet og kan være et alternativ til en havkajak, hvis man primært skal ro kystnært.
Nr. 4, 5, 10, 16, 22 Coastrunner Kajakcentrum 54 cm under opdatering
Nr. 40 TT55 Zedtech 55 cm under opdatering

Sværhedsgrad 11

Kajakkerne i denne kategori er meget brede, op til 60 cm, og mange af dem er altså bredere end havkajakker. Kajakkerne er særdeles stabile, men altså og brede og tunge at trække frem. De er et alternativ til havkajakker, fordi de er lettere at håndtere på land og hurtigere på vandet end de fleste havkajakker. Det er typisk ældre personer og rekreationsroere, der har glæde af disse kajakker. Coastliner er dog forholdsvist brugt til Sea Challenge Fyn og lignende kystnære lange kajakløb.
Nr. 36, 37, 39, 41, 42 Coastliner Kajakcentrum 60 cm under opdatering